جغرافیای مصرف

در انعکاس به کاهش تعداد تحقیقات بر روی موضوع مصرف، فاین (Fine) میگوید که این میدان به قدری وسیع است که پوشش دادن آن مشکل است: «به طور خلاصه، مصرف حوزه‌ای متحرک، گسترده و هدفی گریزان است، به‌خصوص با دیدگاهی تحلیلی که به آن حمله شده است». خوشحالم که این دیدگاه فاین را زمانی دیدم که به پایان نوشتن این کتاب رسیده بودم. در بسیاری از شیوه‌های نوشتن این کتاب، احساس کردم با تولید به شیوه‌ی ترفند متعالی همراه هستم و به طور ضمنی خودم را به عنوان کسی که همه‌چیز را میداند و همه‌چیز را می‌بیند بازسازی کردم،مانند یک آذوقه‌رسان همه‌جا حاضر از چیزهای مصرفی. هرچند این تحقیق با عنوان جغرافیای مصرف، لزوما بخشی از یک تحقیق کلی است که نه تنها با آنچه خوانده‌ام بلکه توسط موضوعات متعددی که درگیر آن بوده‌ام شکل گرفته است. من از ناکجاآباد صحبت نمی‌کنم اما از جایی صحبت می‌کنم که این «جا» در عملکرد، تجسم و مکانی مانند نیوزلند واقع شده است، دستاویزی است برای یک جغرافی‌دان با اقتصاد سیاسی و رویکردهای پساساختاری، و مادری مسیحی که با خانواده و کار دست و پنجه نرم می‌کند. پس می‌توانم جایگاه شغلی خودم را منعکس کنم و هرگز نمی‌توانم به طور کامل آن را بیان کنم یا دقیق بشناسم که چگونه بر تلاش‌های تحقیقاتی اثر می‌گذارد.

این کتاب در خصوص برخی تحقیقات فریبنده‌ای است که توسط جغرافی‌دانان مصرف بر روی حوزه‌های تاریخ، فضا، ارتباطات، اهداف، فرهنگ تجاری و اخلاق نوشته شده است. و با تمرکز بر برخی حوزه‌های کلیدی جغرافیایی مصرف، آگاهم که تبلیغات و مصرفی نهادی و جمعی به طور عمیق بررسی نشده و تحقیق بر روی اقتصاد فرهنگی، روستا، فضا، خدمات و جغرافیا توجه بیشتری شده است.

مصرف حوزه‌ی پیچیده‌ی اجتماعی است و روابط فضایی موضوع مکرر این کتاب است. مصرف در متن ساخته شده که با سایر عملکردها، فرآیندها و افراد در ارتباط است. بیشتر تحقیقات مشخص شده در این متن، جدایی تولید و مصرف، اقتصاد و فرهنگ، نماد و ماده را نشان میدهد. بسیاری از عناوین در این کتاب مانند خوردن، خرید، تفریح، موسیقی، ممکن است دنیوی به نظر برسند اما این بدیهی گرفتن است و در واقع قدرت را به طور موثری نشان می‌دهد. ابتدا در کار این جغرافی‌دانان، کار دیگر دانشمندان علوم اجتماعی و نظریه‌پردازان دیده شده و در ادامه به شکلگیری جغرافیای مصرف پرداخته شده است. سرانجام این کتاب نشان می‌دهد که چطور موضوعات مکانی، مصرف را ایجاد کرده، تجربه میکنند و نشان داده‌اند و چگونه مصرف در اجتماع، فضا و اهداف عمل کرده در مکان ساخته می‌شوند.

 

فهرست:

• جغرافیای مصرف

• تاریخ

• فضا

• هویت

• ارتباطات

• فرهنگ تجاری

• اخلاق

 

Juliana Mansvelt, (2005), Geographies of Consumption, Sage

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *